söndag 26 juli 2009

Jordgubbspaj med limekräm

Den här jordgubbspajen ska helst ätas varm. Den syrliga limekrämen framhäver jordgubbarnas sötma. Prova, något nytt!
Receptet har jag hittat i nya boken, Sommarens söta.
10-12 bitar

2 ägg
2 dl strösocker
2½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
½ liter jordgubbar
ca 50 g kylskåpskallt smör

Limekräm
3 dl gräddfil
2 msk florsocker
rivet skal från 1 lime
ev kokosflingor till garnering

Värm ugnen till 175 grader. Smörj en pajform.
Vispa ägg och socker poröst. Blanda de torra ingredienserna och rör ner i ägg och sockerblandningen.
Bred ut smeten i pajformen.
Skölj och ansa jordgubbarna. Dela dem i halvor och tryck ner dem i smeten. Hyvla smöret tunt över.
Grädda pajen i 35-40 minuter.
Rör ihop gräddfil, florsocker och limeskal. Strö eventuellt kokosflingor över pajen och servera med limekrämen.
Det går utmärkt att ta vaniljvisp eller grädde, om man inte vill prova limekrämen.

2 kommentarer:

  1. Pajen ser fantastiskt god ut, Sommarens Söta är verkligen en bok jag måste köpa! Häromdagen bakade jag de Amerikanska kakorna med Non-Stop som du lagt upp recept på. I mitt inlägg refererade och länkade jag till dig, hoppas att du inte har något emot det, i annat fall tar jag bort det! Ha en fortsatt trevlig dag!

    SvaraRadera
  2. Kul, att du gillade kakorna!
    Länka på du, det gör inget..:)
    Jag har inga hemligheter.
    Synd att jag ser dåligt, för vit text på ljusgrön bakgrund, som du har på din blogg, är svårt att läsa för oss, halvblida. Bilderna på kakorna du har tagit var jättefina.

    SvaraRadera