lördag 9 januari 2010

Äppelostkaka

En jättegod efterrätt!
4 portioner

2 ägg
250 g keso naturell
½ dl strösocker
2 msk hackad mandel
1 tsk kanel
2 msk vetemjöl
1½ dl mjölk
2-3 äpplen

Ugnsvärne - 175 grader
Smörj en form.
Hacka mandeln.
Vispa ägg och socker.
Tillsätt mandel, keso, kanel, vetemjöl och mjölk och rör om till en jämn smet.
Häll smeten i den smorda formen.
Skala äpplena och skär i små bitar. Lägg dem på smeten.
Grädda mitt i ugnen 40 minuter.
Servera vaniljvisp eller grädde till.

4 kommentarer:

  1. Men vilken härlig blogg! Hur kunde jag missa den??!!

    Här kommer jag att stanna länge!

    God fortsättning på det nya året!

    Elena

    SvaraRadera
  2. Äpelostkaka - det var en ovanligt kombination - detta ska jag prova!

    Har kollat lite på din blogg - är det något du inte har bakat? :)

    Bor du i Vilhelmina? Jag har jobbat i Dorotea för några år sedan. Saknar Norrland!

    SvaraRadera
  3. Nä, jag bor inte i Vilhelmina. Vi bor några mil norr om Örnsköldsvik. Vår dotters pojkvän jobbar i Vilhelmina och hyr en lägenhet i Kyrkstan som vi våldgästar ibland. Det är mycket vackert där och är väl värt ett besök.

    SvaraRadera
  4. Du som bakar så mycket gott måste väl bara vara med och lämna ett bidrag till månadens sötsak hos Söta saker, http://sotasaker.wordpress.com/? Det vore roligt!

    SvaraRadera