måndag 24 maj 2010

Rabarberkaka med cashewnötter


Här kommer en rabarberkaka till som jag gillar skarpt. Yttre delen är som sockerkaka och i mitten är den mjuk och krämig. Lättbakad!
10-12 portioner

1½ dl flytande smör/rapsolja
2 dl strösocker
3 ägg
1 dl gräddfil
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
Fyllning
150 g rabarber
2 tsk potatismjöl
1 dl rostade salta cashewnötter
Garnering
vaniljsocker

Ugnsvärme - 200 grader
Skala och skär rabarbern i bitar och blanda med potatismjölet.
Blanda smör, ägg, socker, gräddfil, vetemjöl blandat med bakpulver i en bunke och vispa snabbt ihop till en smet.
Häll i en rund form med löstagbar kant, ca 22 cm i diametern.
Strö rabarber över.
Grovhacka nötterna och strö över kakan-
Grädda mitt i ugnen i ca 25 minuter.
Sikta vaniljsocker över kakan när den svalnat.
Servera gärna en klick grädde, glass eller vaniljvisp till.

3 kommentarer:

  1. Älskar den här kakan. Den är söt och syrlig... Mjuk och krispig... Mums!

    SvaraRadera
  2. MUMS - med stora bokstäver! Oj, så gott det verkar! Denna måste jag testa någon dag! Ha en jätte skön helg! Kram Daniella - BakeCake

    SvaraRadera
  3. Genom vindlingar i cyberspace kom jag fram till din blogg...och jisses så mycket gott det finns här. Fastän klockan är så himla mycket blir jag ändå sugen på att börja baka! Och jag som ska gå ned i vikt också!!! Det här bådar inte gott när du lockar med så mycket godsaker. Din blogg hamnar bland mina länktips direkt!

    SvaraRadera