lördag 18 februari 2012

Dumlebrulee



Riktig god variant av creme brulee. Krämig kolasmak.Testa!

Till 6 personer

3 dl vispgrädde
1 dl mjölk
15 st dumlekolor
1 tsk vaniljsocker
4 äggulor
3 msk rörsocker till garnering

Sätt ugnen på 150°.
Ställ in en långpanna med vatten mitt i ugnen.
Koka upp grädde, mjölk, kolor och vaniljsocker. Vispa tills kolorna löst sig. Ta kastrullen åt sidan och låt svalna.
Blanda ner äggulorna i smeten.
Häll smeten i 6 ugnssäkra portionsformar. Ställ formarna i vattenbadet och grädda ca 1 timme. Låt formarna kallna.
Strö socker på ytan och bränn med en brännare eller ställ i ugnen tills sockret smält och fått fin färg.

4 kommentarer:

  1. Hej, först så vill jag tacka dig för inspirationen till smörgåstårtorna som blev succè. Jag gjorde dom utav den nya polarkakan jubileum och så gjorde jag tre fyllningar.Dessutom så gjorde jag en vegetarisk variant .
    Jag ska nog lägga in receptet på min blogg framöver.
    Jag vet att min äldsta sons sambo kommer att gilla den här varianten med dumle.Dumle-tokig.
    Hälsningar Lena

    SvaraRadera
  2. Detta är till 100% i min smak - älskar både dumle och brüle!

    SvaraRadera
  3. Vilken härlig blogg. Tack för dina recept

    SvaraRadera