fredag 27 november 2009

Saffranssockerkaka


En jättegod sockerkaka med saffran. Jag brukar bakar den i en gjutjärnspanna.

200g smör/margarin
2 ägg
3 dl socker
1 pkt saffran
1 sockerbit
1½ dl mjölk
2 tsk bakpulver
4 dl vetemjöl

Garnering
llorsocker

Ugnsvärne - 175 grader
Smält matfettet och låt det svalna. Vispa ägg och socker poröst.
Stöt saffranet med sockerbiten och tillsätt det till äggvispet tillsammans med matfettet och mjölken.
Blanda mjölet med bakpulvret och rör ner det i smeten.
Grädda i smord form i nedre delen av ugnen i ca 50 minuter.
Sikta florsocker över kakan när den kallnat.

2 kommentarer:

  1. Den här kakan känner jag igen! Den låg på vår diskbänk när jag kom hem. Det var jättegod och saftig. Tack! Tack även för blomgruppen. Passade perfekt nu när alla min julstjärnor hade tappat gnistan helt.

    SvaraRadera
  2. Det var trevlig att träffa svåger och Fredrik, som jag fick en kram av som jag ska tänka på under julen. Det var synd att vi inte fick träffa dig, men det kanske blir nu under julen,
    Ja, den här saffranssockerkakan är en favorit här hemma.

    SvaraRadera