fredag 23 oktober 2009

Daimpaj

En daimpaj ska bakas på smör för att få den rätta smaken. Prova den här, jag lovar att ni inte blir besviken!

2½ dl mjöl
100 g smör
2 msk socker
1 äggula
Fyllning
2 ägg
1½ dl farinsocker
1 dl sirap
1 tsk vaniljsocker
1 krm salt
100 g smält smör
1 dubbeldaim

Ugnsvärme - 150 grader
Blanda ihop i en matberedare mjöl, smör, socker och äggula tryck ut i en pajform 24 cm i diameter, här använde jag en avlång pajform. Ställ kallt i 10 min förgrädda i ca 10 min.
Vispa ihop fyllningen men inte daimen. Häll i pajskalet och grädda i ca 40 minuter.
Strö över grovt hackad daim direkt efter du tar ut den ur ugnen.
Servera ljummen med en klick grädde eller mjuk vaniljglass.

3 kommentarer:

  1. Åå, den är så god! Länge sen jag bakade den.

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Den såg smarrigt ut. Ska jag absolut prova någon gång!

    SvaraRadera
  3. åh så gott! Daim är min absoluta favoritchoklad :)
    /Ia

    SvaraRadera