torsdag 17 december 2009

Gifflar

Att göra gifflar är inte svårt men de ser lite finare ut än vanliga vetebullar.
24 stycken

3 dl mjölk
100 g smör
50 g jäst (1 pkt)
1 dl strösocker
1 ägg
½ tsk hjorthornssalt
ca 10 dl vetemjöl
Fyllning
100 g smör
6 tsk vaniljsocker
1 dl strösocker
Pensling och garnering
1 uppvispat ägg
pärlsocker

Ugnsvärme - 225 grader
Smula ner jästen i en degbunke.
Smält smöret i en kastrull och tillsätt mjölken, låt det bli fingervarmt. Häll det över jästen och rör om så att jästen löser sig ordentligt.
Tillsätt socker, ägg och hjorthornssalt. Arbeta in så mycket mjöl att degen släpper bunkens kanter.
Låt degen jäsa under bakduk i ca 30 minuter.
Rör samman ingredienserna till fyllningen under tiden.
Stjälp upp degen på lätt mjölat bakbord och knåda den blank och smidig.
Dela degen i tre lika stora delar och kavla ut varje del till en rund kaka.
Sporra ut 8 trekanter av varje kaka.
Lägg en klick fyllning på varje trekant.
Rulla ihop trekanterna till gifflar och lägg dem med skarven nedåt på kakplåtsklädda plåtar.
Låt jästa under duk ca 30 minuter.
Pensla gifflarna med uppvispat ägg och strö på pärlsocker.
Grädda mitt i ugnen i ca 8 minuter.
Det går att strö mandelspån eller att bara pensla med ägg och göra florsockerglasyr och garnera gifflarna med.

3 kommentarer:

  1. Imponerande att du orkar baka så mycket. Själv lagar jag massor av mat men orkar aldrig baka... Tur att någon gör det:)

    SvaraRadera
  2. Jag tycker det är skoj att laga mat också, men jag har begränsat mig med att samla mina bakrecept så här.
    Jag tycker det är sååå trevligt att ni tittar in till mig och skriver kommentarer.
    Önskar dig, och alla ni andra en skön JUL!

    SvaraRadera
  3. Ja verkligen imponerande måste jag säga. Här kommer jag titta in för inspiration! Speciellt bullar kan jag inte få nog av. Det får inte dröja allt för länge innan jag testar något av dina recept:)

    SvaraRadera