måndag 15 november 2010

Marmorerade chokladrutor

Jättegoda långpannerutor. Receptet har jag fått av min svägerska Ulla. Förr fanns det blockchoklad med apelsinsmak men den finns inte längre. Jag använde choklad med apelsinbitar i och den var inte lika lätt att ringla ut men smaken var den samma.
Ca 35 bitar

150 g smält smör
2 ägg
3 dl strösocker
1½ dl mjölk
4 dl vetemjöl
1 msk vaniljsocker
1 msk bakpulver
1 msk kakao
Glasyr
75 g smält smör
2½ dl florsocker
1½ msk grädde
1 tsk vaniljsocker
-------
ca 75 g blockchoklad med apelsinsmak

Ugnsvärme - 225 grader
Vispa ägg och socker pösigt. Smält smöret och låt det svalna. Blanda ihop allt till en slät smet.
Smörj och bröa en långpanna ca 30x40 cm, eller använd bakplåtspapper.
Grädda kakan i 12-15 minuter, lägg folie över kakan och fortsätt grädda 5 minuter.
Låt kakan kallna.
Gör glasyren och bred ut den över kakan.
Smält chokladen och ringla över glasyren.
Skär i rutor.

9 kommentarer:

  1. MUMS! Det där är super gott!

    SvaraRadera
  2. Ja, kanske jag ska sätta på kaffepannan?
    Dessa rutor är jättegoda!
    Ha det bra!
    Ingird

    SvaraRadera
  3. Kolla lösviktsgodis.
    Det finns choklad med apelsinsmak. :)

    SvaraRadera
  4. Vad gott!! Vilken härlig blogg du har! Jag blir sugen på att baka allt!
    Hälsningar Musqot

    SvaraRadera
  5. Mums!
    Dom där lät goda.
    Men å andra sidan ser ju allt gott ut som du har på din blogg.
    Trevlig helg på er!
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Tips: det finns Marabou mjölkchoklad med apelsinkrokant!
    Mvh

    SvaraRadera