söndag 20 juni 2010

Äppelkaka med godaste vaniljsåsen

En god äppelkaka-paj. Receptet kommer från Anita Nilsson i Sollefteå. Den är god både varm och kall med vaniljsås.

200 g smör
1½ dl strösocker
4 dl vetemjöl
1 msk vaniljsocker
3 tsk bakpulver
1 ägg
4-5 äpplen
kanel (riven mandelmassa är också gott)
Garnering
florsocker

Ugnsvärme - 200 grader
Gör degen och platta ut hälften i en pajform.
Riv äpplena och lägg i formen, strö kanel över.
Klicka ut resten av pajdegen över äpplena.
Grädda 20-30 minuter till pajen fått fin färg.
Sikta florsocker över pajen vid servering.
För en extra god vaniljsås.
Vispa vaniljvisp. Skär ca 0,3-0,5 liter vaniljglass i små bitar och blanda i vaniljvispen. Det blir supergott!

3 kommentarer:

  1. Oj, det måste jag testa att göra med vaniljvispen. Kan tänka mig barnen skulle gilla det skarpt :-)

    SvaraRadera
  2. Hittade hit när jag googlade på västerbottenostpaj.....Och här hittar jag massor med goda recept! Tack för inspirationen.....

    SvaraRadera
  3. Ville bara bjuda in till min nya matblogg, Den Rockande Kocken... http://blog.godaremat.se/ Ha en bra dag...

    SvaraRadera